Tagg: sy klänning

En lila Megan

Megan dress headerbild

Megan dress Love at first stitch

För några veckor sedan var jag på biblioteket för att låna lite nya barnböcker. Men även boken Love at first stitch av Tilly Walnes fick följa med hem ett tag. Jag kopierade av mönstret för Megan-klänningen, ett lättsytt mönster i 60-talsstil.

Love at first stitch - Megan dress

Först sydde jag en toile och var som vanligt tvungen att göra en hel del ändringar i rygg och axlar.

Back view of Megan dress

Tyget är en japansk bomull som jag köpte på B&J Fabrics i New York för två år sedan.

Meganklänningen Tilly and the buttons

Jag försöker verkligen bli lite bättre på att använda mig av det jag har i mina tyggömmor och inte bara distraheras av allt nytt och roligt. Jag minns inte ens riktigt vad jag hade tänkt sy av detta tyg när jag köpte det. Men det blev en perfekt Megan-klänning i alla fall.

Nu har jag redan börjat fantisera om olika justeringar, t.ex. att rita ett mönster på en krage som passar till. Jag har ett annat tyg som legat alldeles för länge i min stash och som det verkligen är på tiden att jag syr något av.

Translation
This is the Megan Dress from Tilly Walnes book Love at first stitch. Arter maning a toile (or sloper), I made the necessary adjustments for my shoulders and then I sewed this up fairly quick. I like the 60’s vibe of this pattern and I think it would be perfect for a block coloured dress with the bodice in ond colour and the skirt in another. I’m also thinking of drafting a collar to it.

/Anna

Tyskt virrvarr på gång

tyskt-virrvarr1

Jag har höstnumret av den tyska mönstertidningen Meine Nähmode som jag tänkte sy en klänning från. En söt modell med korta ärmar, klockad kjol och rosett i urringningen framtill.

Jag kände mig väldigt inspirerad.

Tills jag vecklade ut mönsterarket och såg myriaden av streckade linjer. Det var värre än någon Burda-tidning jag någonsin tampats med. Hatten av för de som orkar sy ur Meine Nähmode med regelbundenhet!

Nu har jag i alla fall, efter ett antal felritningar, lyckats få ut alla mina mönsterdelar. Resten lär ju gå som en dans i jämförelse.

/Anna

En klänning som passar en synörd

symaskinsklänning

Jag hade stora problem med min toile, som jag skrev om i förra inlägget. Jag fick den inte att funka, och blev till slut så frustrerad att jag hamnade i en låsning. Jag ville inte fortsätta med den, orkade inte börja från början och tappade inspirationen helt.

Mitt botemedel på det? Jo, att sy något helt annat och beprövat.

symaskinsklänning

En Moneta igen.

Med symaskiner. Awww! Gulligt!

Jag sydde den på min nya overlock. Vi håller fortfarande på och bekantar oss med varandra. Tyvärr råkade jag ut för ett litet missöde då jag skulle sy på kantningen i urringningen. Overlocken ville testa lite gränser och se hur långt mitt tålamod räcker och bestämde sig för att skära av en bit av urringningen. Lyckligtvis var det på baksidan och lyckligtvis upptäckte jag det relativt tidigt. Så den är lite mer urringad baktill än mönstret men absolut inget som någon utomstående ens skulle se eller tänka på.

Nu hoppas jag att inspirationen ska komma tillbaka, för jag har lite julklappar jag skulle vilja sy…

Translation:
Yes. I made a Moneta again. With sewing machines! The toile I was working on didn’t want to work out so I’m saving it for when I can muster up some energy to start over.

/Anna