Comfy pants - heilt spesiell
Recension

Recension: Heilt spesiell: Sy barnas favorittplagg

Den som syr mycket till barn har nog inte undgått de tre populära Heilt spesiell-böckerna av Kristin Thorsnes. Den tredje av dem heter Heilt spesiell: Sy barnas favorittplagg och kom ut 2017.

Glada och bekväma barnkläder i jerseytyger – det är receptet i böckerna från Kristin Thorsnes. Den första boken (som hon skrev tillsammans med Ane Sund och som har titeln Heilt spesiell og jubel: sy glade klær til glade barn) kom ut 2013 och har nog redan blivit lite av en klassiker tror jag, åtminstone i Facebookgruppen Vi sytokiga. Bok två innehåller mönster till både barn och vuxna (Heilt spesiell: Sy til liten og stor, 2015) men i den här boken har temat återgått endast till barnkläder och innehåller basplagg med olika nya, snygga skärningar som gör det lilla extra.

Comfy pants - heilt spesiell

Comfy pants

Jag har hittills sytt två plagg ur den tredje boken: Comfy pants och Shirt n’ skirt. Den sistnämnda har blivit en så stor favorit att den är i evig rotation bland dotterns kläder och jag hinner aldrig fota den för att den oftast redan hamnat skrynklig och använd i tvättkorgen. Men det ödet tänkte jag inte låta dessa Comfy pants möta. Inte förrän jag hunnit fota dem, i alla fall.

Medan barnen kollade på Vaiana satte jag mig vid symaskinen och sydde dessa byxor på exakt den tid filmen tog att spela innan eftertexterna var i gång. Tyget jag använde var över från den present jag sydde till min brorsdotter i höstas och revärerna är spillbitar från ett annat projekt. Så inget nytt inhandlades för detta projekt (tråd, mudd och resår fanns redan hemma också), vilket är väldigt tillfredsställande!

Jag blev väldigt nöjd med just kontrasten av det mönstrade tyget och svarta revärer och muddar. Dottern gav dem högsta betyg på en gång hon med – så chansen är stor att de blir lika älskade som hennes Shirt n’ skirt redan är!

Comfy pants - heilt spesiell
Comfy pants - heilt spesiell

Enkla mönster – men allt är på norska

Som helhetsbetyg tycker jag att boken är toppen, men för en nybörjare kan det nog vara knepigt att sy efter norska sybeskrivningar. Å andra sidan är det verkligen värt att ta sig över den tröskeln för att få tillgång till de charmiga och personliga mönster som boken innehåller. En van sömmerska behöver nog inte ens glutta så mycket på beskrivningarna, för inget av plaggen är överdrivet komplicerade – och de plagg som innehåller speciella moment så som kragar och knappslå i jersey kan nog hitta beskrivningar på svenska på annat håll.

Translation

This is a pair of trousers/pants called Comfy pants, a pattern from a Norwegian sewing book called
Heilt spesiell: Sy barnas favorittplagg by Kristin Thorsnes. I made them from fabrics and notions I already had in my stash and my daughter seems very pleased with them already.