En till Megan Dress – med saxar

Megan dress w scissors header

Megan Dress clouseup

Det här tyget har legat i min tyggömma i många år, troligen minst sju år. Jag minns inte riktigt när jag köpte det, mer än att det var i någon tysk webshop. Det är ett sk. lapptäckstyg, en vanlig bomull i tuskaft. Men mjuk.

Och nu har tyget förvandlats till en Megan-klänning.

Megan-klänning närbild

Efter att jag sytt förra Megan-klänningen (som ni kan se här) låg mönsterdelarna kvar framme på mitt sybord. Eftersom jag ju ändå lagt lite tid på att få till en toile som passade tänkte jag att det ju vore fint att ta till vara på mönstret ytterligare en gång. Och dessutom har Megan-mönstret den stora fördelen att det inte kräver så mycket tyg. Så jag rotade lite i mina gömmor och här är resultatet.

Megan dress, Tilly and the Buttons Love at first stitch

Den enda skillnaden från förra gången är att jag fodrade kjoldelen med ett acetatfoder. Vanlig bomull har ju tendensen att tjorva sig lite ändå, fastna på underkläder osv.

Megan dress backview

Men nu känner jag mig, åtminstone för tillfället, klar med Megan! Nästa projekt blir till barnen och efter det får vi se … men jag har många planer. Inte minst inför sommaren!

Translation
This is another version of the Megan dress from the Love at first stitch book. After I sewed the first one, I still had the pattern pieces lying on my sewing  table. Since I did invest some time making it fit, I thought I’d just as well make another one. So I went shopping in my own stash. This quilting weight cotton has been languishing in my fabric stash for serveral years and it was about time to make something of it. The only change I made was to line the skirt piece with an acetate lining. Now I want to sew all the spring and summer dresses, but first I think my kids need a wardrobe update as well.

/Anna