Vårklänning ur Meine Nähmode

Vårklänning ur Meine Nähmode

springdress01

Ja, så här blev den! Klänningen som började som ett tyskt virrvarr, alltså!

Jag har använt två lapptäckstyger, Betty Dear från Robert Kaufman till själva livet och kjolen och April Showers från Moda till ärmar, kontrastband och rosett på livet. Båda tygerna köpte jag på Frau Tulpe i Berlin i somras. Så det här blir lite av min tyska vårklänning, tänker jag.

För nu längtar jag verkligen efter våren!

springdress02

Och när jag, ungefär så här års, längtar som mest, brukar jag ta en tur till Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården.

springdress05

Bara för att kunna gå omkring i kortärmat. Njuta av doften av rosmarin och timjan i medelhavsträdgården …

mandelblom

Och mandelblom.

springdress04

Det är tur att Edvard Andersons växthus finns för såna som mig.

För även om jag längtar till våren nu, så att jag nästan spricker, vet jag ju att det är långt kvar innan jag kan gå ut i min nya klänning på det här viset.

Förresten var det nära att det inte blev någon klänning alls. Efter att jag med mycken vånda ändå bestämt mig för att sy just den här modellen av tygerna som legat och väntat på att få komma till användning så var det ju först själva utmaningen med att få till mönsterdelarna ur det tyska virrvarret till mönsterritning jag hade. Sedan gjorde jag visserligen en toile för att kolla passformen, men jag var lat och gjorde bara själva livet. Så när jag sytt ihop livet, ärmarna, blixtlåset och kjolen och upptäcker att livet är på tok för långt tappade jag verkligen lusten.

Men ibland är det bara att bryta ihop och gå vidare. Och ta fram sprättkniven. Jag sprättade loss kjolen från livet och så loss med blixtlåset också. Tog bort 6 cm från livet rakt av och så satte jag ihop det igen. Så rekommenderar jag inte att man gör, för det resulterar ju i att bystinsnitten är för låga om man ska vara petig. Egentligen ska man ju använda sig av förlängnings- och förkortningsmarkeringarna på själva mönstret. Men det fanns det ju inte möjlighet till i det här fallet! Och jag hade inte mer tyg kvar att göra om hela livet. Som tur är så märks det knappt. Så jag är nöjd.

Förutom panikavkortandet av livet har jag också ändrat rosettens utformning. Jag gjorde först enligt mönstret men tyckte inte att det kändes helt rätt. Mycket av det hade säkert att göra med att det här ju trots allt är lapptäckstyger utan riktigt snyggt fall. Så vi får väl se om jag syr en till version av den här klänningen, då kanske jag använder mig av ursprungsmönstret till rosetten. Och så ska jag komma ihåg att rätta längden på livet innan jag klipper till tyget.

Är det någon mer än jag som längtar efter våren nu?

Translation:
I made a dress using a pattern from the German pattern magazine Meine Nähmode. The fabric was also bought in Germany, so this is perhaps my German Spring Dress, even though the fabric isn’t technically German made and the patterns are originally Simplicity patterns I believe. The shooting took place in the Mediterranean Greenhouse of Stockholm’s botanical garden Bergianska trädgården. It’s still snowy winter outside but in there, the almond trees are in full bloom.

/Anna

Alltid sugen på körsbär

körsbärsstella

När det fortfarande var jullov sydde jag klart den här t-shirten (Mönster ur boken Sy! Urban Collection av Jenny Hellström) med ambitionen att fota den i helgen som var, men eftersom jag drabbats av något influensaliknande med feber, snuva och hosta så är jag inte i form för att modella själv. Nåja. Det är ju bara en t-shirt jag sytt. Men det är kul att året börjar bra. På syfronten alltså. Själva influensan, den hade jag kunnat vara utan om jag ska vara ärlig.

Translation:
This is my first completed project of 2015. I’m down with the flu so not able to model it myself, but you get the idea.

/Anna

En klänning som passar en synörd

symaskinsklänning

Jag hade stora problem med min toile, som jag skrev om i förra inlägget. Jag fick den inte att funka, och blev till slut så frustrerad att jag hamnade i en låsning. Jag ville inte fortsätta med den, orkade inte börja från början och tappade inspirationen helt.

Mitt botemedel på det? Jo, att sy något helt annat och beprövat.

symaskinsklänning

En Moneta igen.

Med symaskiner. Awww! Gulligt!

Jag sydde den på min nya overlock. Vi håller fortfarande på och bekantar oss med varandra. Tyvärr råkade jag ut för ett litet missöde då jag skulle sy på kantningen i urringningen. Overlocken ville testa lite gränser och se hur långt mitt tålamod räcker och bestämde sig för att skära av en bit av urringningen. Lyckligtvis var det på baksidan och lyckligtvis upptäckte jag det relativt tidigt. Så den är lite mer urringad baktill än mönstret men absolut inget som någon utomstående ens skulle se eller tänka på.

Nu hoppas jag att inspirationen ska komma tillbaka, för jag har lite julklappar jag skulle vilja sy…

Translation:
Yes. I made a Moneta again. With sewing machines! The toile I was working on didn’t want to work out so I’m saving it for when I can muster up some energy to start over.

/Anna